EPOSTMARKNADSFÖRING & NYHETSBREV

EPOSTMARKNADSFÖR
ING & NYHETSBREV

Nästan alla, eller i alla fall 95% av Sveriges befolkning använder internet. 85% av användarna kollar sin E-post regelbundet. Det gör självklart att marknadsföring via e-post är en metod som många marknadsförare använder.

Det finns flera verktyg och program för att skapa snygga och målgruppseffektiva designer på mailutskicken, det mest använda är Mailchimp som är mycket enkelt och användarvänligt att använda. Kolla in företagets hemsida, mailchimp.com

VÅRA BÄSTA TIPS

Tålamod

Det går inte bygga upp sin epostmarknadsföring på nolltid. Det tar det lång tid och att köpa sig in på en e-postlista för att få fler kontakter är ingen rekommenderad lösning. Den enda lösningen är att bygga upp sin egen lista med adresser som man dessutom har tillåtelse att skicka ut mail till. Risken med att skicka ut e-post till adresser som inte har givit sitt godkännande är att hamna på Spamlistor, när man väl hamnat på en mail-klients Spamlista är det oerhört svårt att komma därifrån.

Använd tidigare kunder

Om du har en verksamhet med privatpersoner eller företag som kundgrupp är det dumt att inte dra nytta av kontakterna. Om du sålt en vara eller tjänst till någon är det fördelaktigt att hålla sig kvar i kundens medvetande. Ofta glöms man bort om man inte håller kontakten och medvetenheten igång. Passa på att göra ett utskick om ni till exempel har ett speciellt erbjudande.

Skicka till relevanta mottagare

För att undvika den tidigare nämnda Spamlistan och fastna i Spamfilter är det viktigt att ha en så uppdaterad lista som det bara går. Genom att alltid följa upp och se över hur väl utfallet av mailen ser ut. Med en väl uppdaterad lista kan öppnings och svarsfrekvensen öka dramatiskt. Om din öppningsfrekvens minskar så behöver du rensa i listan.

Håll erbjudandet till mailet

För att det ska vara värt något för prenumeranten av nyhetsbreven måste det finns vissa erbjudanden som enbart kommer i mailet. Om erbjudanden som finns i mailutskicken dyker upp i andra sammanhang (till exempel på sociala medier) försvinner värdet i mailutskicket och kunden upplever en irritation istället för att känna sig värderad. Glöm inte att ett utskick ska kännas personligt.

Målgruppsanpassade utskick

Vet du vilken din målgrupp är, hur deras vanor ser ut och vilken tid det är mest troligt att de öppnar dina utskick. Med anpassade erbjudanden för den målgrupp du skickar till kan du öka trafiken till din hemsida avsevärt. Att arbeta med målgruppsanpassade utskick kan alltså vara A och O för att lyckas med epostmarknadsföring.